Home  >  مقالات  >  مقالات فقهی  >  موسیقی در دایره حلال.2
موسیقی در دایره حلال2 مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر   
سه شنبه ، 7 آبان 1392 ، 12:33

موسيقي در دايرة‌ حلال(    2)

 

 حجت‌الاسلام سيدعلي‌اصغر تقوي

 

 

 

 

در مقدمة مطلب شماره اوّل به يك‌سري نكات براي طرح دو ديدگاه كلي در خصوص موسيقي و غنا پرداختيم كه در نظر خوانندگان عزيز سؤالات زيادي ايجاد كرد    .

در مجموع با صرف‌نظر از برخي سؤالات جزئي به چند سؤال كليدي از مجموعه سؤالات كه مي‌تواند در ادامه اين بحث مفيد واقع شود اشاره مي‌نماييم. اميد است پاسخ‌هاي ارائه‌شده تا طرح سؤالات جدي‌تر، مفيد‌ واقع شود   .

به نظر مي‌رسد در آن دسته از روايات كه مطرح فرموديد غنا به معني آواز نيكو آمده است. آيا در كل غنا به همين معناست يا تنها در اين روايات بدين معنا آمده است؟ و اگر داراي معاني ديگري است آيا نمي‌توان در روايات مذكور (في‌المثل غنا در قرائت قرآن) معاني ديگر را نيز استفاده نمود و صوت قرآن را به همراه موسيقي بدون اشكال دانست؟

در لسان‌العرب، غنا بدين‌گونه معني شده است:

غنا در صدا آن است كه ايجاد طرب كند1، و نيز در صحاح آمده است، غنا به كسر غين، نوعي سماع (آواز) است.2

در لسان‌العرب آمده است، غنا با كسر اول به معناي سماع است.3 و آمده است غنا در سماع با الف ممدود است، كسي كه صداي خويش را بلند مي‌كند و مي‌كشد، عرب اين صدا را غنا مي‌نامد.4 و نيز در جاي ديگر آمده است:

هر صدايي را كه گوش آدمي از آن لذت مي‌برد سماع مي‌نامند و سماع همان غنا است، مسمعه، يعني آوازخوان.5

چنانچه از اين معاني برمي‌آيد غنا در لغت به صداي مطرب و به سماع تفسير شده است كه شامل مفهوم موسيقي هم مي‌شود و شاهد آن تعبيري است كه شيخ طوسي در خلاف آورده است: «غنا حرام است چه صداي آوازخوان باشد و چه صداي ني يا سازهايي از قبيل عود و تنبور و ديگر آلات طرب، ولي نواختن دف در عروسي‌ها و مجالس سوري مكروه است.»6  شما میتوانید برای دریافت ادامه مطلب فایل pdf را دانلود کنید.

 برای دانلود فایل اینجا را کلیک کنید. 

آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 7 آبان 1392 ، 13:19
 
ایمن شده توسط وب سایت عرش هاست