Home  >  مقالات  >  نقد فیلم  >  نقد فیلم "درباره الی"
نقد فیلم درباره الی مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر   
يكشنبه ، 12 آبان 1392 ، 17:52

نقد فیلم "درباره الی"


 

 


 

 

مسیر یافتن حقیقت از خود آن مهم‌تر است

معرفی، نقد وبررسی فیلم "درباره الی"

«تا زمانی که هنوز کسانی هستند که ساعت هشت صبح و در هوای بارانی و سرما در صف های طولانی دریافت بلیط فیلم‌های اسپانیایی، فارسی زبان و یا لهستانی را انتظار می کشند، سخن گفتن از بحران سینما، حرف بیهوده‌ای است»

وقتی این جملات را در هفته نامه آلمانی اشپیگل میخوانی باید فیلم "درباره الی" را در برلیناله فیلم در آلمان دیده باشی تا ببینی توجه به فیلم‌های ایرانی نزد آلمانی‌ها محدود به یک قشر نیست. دیتر کاسلیک رئیس برلیناله هم می گوید : این فیلم تاثر ما را برانگیخت و نظر مارا به جنبه هایی از سینمای ایران توجه داد که تا کنون برای ما شناخته شده نبود.

اما برلیناله در حالی تمام شد که تنها یک خرس نقره ای را برای "درباره الی" کنارگذاشته بود.اگرچه اشپیگل باز از نگاه منتقدین می نویسد: خرس طلایی حق "درباره الی" بود..اما  اصغر فرهادی تنها با همین یک خرس نقره ای و جایزه بهترین کارگردان فیلمهای بخش اصلی به ایران بازگشت.این مقدمه را گفتم تا یادمان باشد که "درباره الی" نیز می تواند به گواهی فیلمسازان ما یک اتفاق تازه در سینمای ایران باشد.

 

نویسنده وکارگردان:

"درباره الی" کاری است ازاصغر فرهادي که در سال 1351 در شهر اصفهان متولد شد. او در سال 64 دوره ي فيلمسازي انجمن سينماي جوان را آغاز کرد و همزمان فيلم هاي 8 و 16 ميليمتري تهيه کرد. . اصغر فرهادي تا سال 1370 كه وارد دانشگاه تهران شد 6 فيلم كوتاه 8 و 16 ميلي متري ساخت. فرهادی در سال 74 در رشته تئاتر با گرايش ادبيات نمايشي از دانشكده هنرهاي زيبا فارغ التحصيل شد. طي سالهاي 74- نويسندگي چند نمايشنامه را نيز به عهده داشت. در یان سال ها  دو نمايش به نام هاي "ماشين نشينها" و "آخرين قهرمانان زمين"از فرهادی به روي صحنه برد. او در سال 1375 براي ادامه تحصيل در رشته كارگرداني وارد دانشگاه تربيت مدرس شد و سال 1377 كه فارغ التحصيل شد .طی این مدت، فرهادی نويسندگي، بازيگري و کارگرداني، براي راديو و تلويزيون را با نوشتن دو قسمت از مجموعه "روزگار جواني" و چند قسمت از سريال "پزشكان" شروع كرد و پس از مدتي كارگرداني سريال "چشم به راه" و "داستان يك شهر" را عهده دار شد.

او فعاليت سينمايي خود را از سال 1380 با نويسندگي فيلم "ارتفاع پست" به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا رسما شروع کرد و براي اين فيلم جايزه اي از جشنواره فجر نگرفت، اما در ششمين دوره جشن خانه سينما به عنوان پنجمين فيلنامه نويس سال برگزيده شد. يك سال بعد "رقص در غبار" را نويسندگي و كارگرداني کرد. اين فيلم در بخش بين الملل بيست و يکمين جشنواره فيلم فجر، سيمرغ بلورين "جايزه ويژه هيئت داوران" را از آن خود کرد. در سالهاي 1382 و 1384 به ترتيب فيلمهاي "شهرزيبا" و "چهارشنبه سوري" را ساخت. فرهادي توانست در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين بهترين کارگراني را براي فيلم چهارشنبه سوري از آن خود کند.

 

خلاصه داستان:

فیلم «درباره الی» ماجرای سفر چند خانواده ایرانی به شمال کشوراست .در واقع داستان اصلی فیلم پیرامون آشنایی مرد جوانی به نام «احمد» با «الی» و پیامد‌های این آشنایی است. «الی»  بطور ناگهانی ناپدید میشود ، گم شدن الی آغازی برای دعواهای خانوادگی است که پیدا کردن مقصر از بهانه های آن است.

بازیگران:

گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مریلا زارعی، رعنا آزادی‌ور، احمد مهرانفر، صابر ابر، مانی حقیقی و پیمان معادی از بازیگران شاخص این فیلم هستند

 

 

 

 

نکته ها و نقدها:

اهم نکات ونقدهایی که در مورد این فیلم مطرح می شود به این شرح است:

·        بازی‌های  خوب و يک دست آن که از ابتدا شروع می‌شود و تا انتها ادامه می‌بايد، يعنی ريتم و جنس بازی‌ها تا پايان فيلم قدرتمند باقی می‌ماند از نکات قابل توجه در مورد توانایی کارگردان برای بازی گرفتن از عوامل بازیگری است.

·        یکی از نکات برجسته این فیلم داستان گو بودن آن در عین شاعرانه گی است.این فیلم بر خلاف دیگرفیلم های شاعرانه در سینمای ایران از پرداختن به زندگی روزمره ایرانی نیز باز نمی ماند و از داستان گویی به شاعرانه گی مطلق میرسد.

·        کار خوب دوربین برای تهیه تصاویر ناب از اتفاقات فیلم جزو  برجستگی های این فیلم است که توانسته است به خوبی حس لازم را به ببینده القا کند.

·        پرداختن به تفریحاتی که به خوبی شیوه ایرانی یافته و حس ایرانی بودن در آنها مشاهده می شود٬ از جمله نقاط قوت فیلم است که زندگی ایرانی را حتی در نوع بحران های پیش آمده در فیلم بازگو می کند.

·        اگر چه این روزها به بهانه پرداختن به پیام های اخلاقی٬ فیلم و سریال های زیادی ساخته می شود اما به نوعی متمرکز نبودن بر سوژه در این آثار و پرداختن به سوژه به صورت زخمت و گل درشت از ویژگی های این آثار است که در باره الی ٬ به خوبی از این ویژگی ها بر حذر بوده است. در این فیلم  سعی شده است که به بهترین و هنری ترین روش ممکن به فاجعه هایی که یک دروغ می سازد و آثار بد دروغ گویی پرداخته شود.

·        اما در این میان برخی معتقدند علی رغم یک دست بودن ریتم فیلم٬ ادیت خوبی در اول فیلم صورت نگرفته است و به همین خاطر ریتم این تصاویر در مسیر طرح داستان فیلم نسبت به بقیه فیلم افت پیدا کرده دقایق اولیه فیلم که در واقع لحظاتی زمینه ساز برای بحران است ٬تا حدودی طولانی می شود و زمان اتفاق بحرانی در فیلم را به تاخیر می اندازد.

·        اگرچه در فیلم بر تفریح های ایرانی تاکید شده است و جنس شادی ها جلوه ایرانی پیدا کرده است اما تاکید براین موضوع به دفعات و پشت سر هم٬ دورنمایه دیگری را درذهن مخاطب شکل میدهد و گاه او را از موضوع  پرت می کند.

·        بخش اول فیلم تلاش می‌کند روابطی کاملاً گرم و ایرانی از روابط چند زوج و خانواده ایرانی ارائه دهد، که طولانی شدن این بخش از تصاویر و توجه به برخی از جزئیات٬ زمینه را برای نقد فراهم میکند؛ که نکند این فیلم هم از جنس همین فیلم های نامتعارف امروزی در سینمای ایران باشد که متاسفانه مدتی است رواج یافته است؟....

·        برخی از منتقدین علی رغم نگرانی از عادی شدن برخی از مسایل ضد اخلاقی نظیر دروغ در بین برخی خانواده ها و افراد و اجتماعات کوچک٬ معتقدند خیلی از دروغ ها در داستان فیلم (درباره الی) ضروری به نظر نمی رسد و جنبه دراماتیک هم ندارد و باصطلاح قضیه را تا حدودی لوث می کند.

اما فارغ از همه نقب ونقدها چیزی که به آن کمتر اشاره شده است خط ساده ای است که در داستان این فیلم دنبال می شود ٬ تا جایی که با همان موضوع ساده ٬ یک بحران عمیق را می سازد.اگر چه موضوع تنها یک دروغ ساده است و روابط همه در موقعیت ساده ای شکل می گیرد اما این ها همه برای یک فاجعه تدارک دیده می شود فاجعه ای که از گفت گو های تنش زا در میان خانواده ها تا ناپدید شدن الی پیش می رود و.همه اینها در بستر ساده  داستان یک دروغ شکل می گیرد٬ دروغی که می تواند یک فاجعه را بیافریند.

کارنامه سه فیلم دیگر فرهادی که پیش از "درباره الی" ساخت به این ترتیب است:

رقص در غبار-1381 به کارگرداني، نويسندگي، طراحي و صحنه اصغر فرهادي است که بخاطر اين فيلم در سال 81، کانديداي بهترين کارگرداني شد، اما در نهايت برنده سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيئت داوران [بخش بين الملل] از بيست و يکمين جشنواره فيلم فجر شد. وي بخاطر همين فيلم تنديس زرين بهترين فيلم را از هفتمين جشن خانه سينما در سال 1382، دريافت کرد. اين فيلم همچنين در هجدهمين جشنواره منتقدان و نويسندگان به عنوان پنجمين فيلم سال، پنجمين کارگرداني برتر سال و بهترين طراحي  صحنه و لباس معرفي شد.

 

شهر زيبا-1382در این فیلم فرهادی؛ کارگرداني، نويسندگي و سرمايه گذاري را بر عهده داشت که سرانجام برای همين فيلم، کانديداي سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه، بهترين کارگرداني و بهترين فيلم اول و دومِ بيست و دومين جشنواره فيلم فجر در سال 82 مي شود، اما هيچ جايزه اي را دريافت نمي کند. شهر زيبا تنها توانست در نوزدهمين جشنواره منتقدان و نويسندگان در سال 83، به عنوان سومين فيلم سال برگزيده شود

 

چهارشنبه سوري-1384 که با نويسندگي اصغر فرهادي و ماني حقيقي و کارگرداني فرهادي به جشنواره بیست وچهارم آمد؛که کانديد سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه و بهترين کارگرداني در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر شد و توانست سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني را از آن خود کند. فرهادي بخاطر همين فيلم همچنين توانست در سال 85 برنده تنديس بهترين کارگرداني از دهمين دوره جشن خانه سينما شود.

 
سید علی اصغر تقوی

آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 12 آبان 1392 ، 19:16
 
ایمن شده توسط وب سایت عرش هاست